Monday, December 16, 2013

Greek American Authors in the Greek Media


Interview with Harry Mark Petrakis – Συνέντευξη με τον Harry Mark Petrakis

To 1916 o ιερέας Μάρκος Πετράκης εγκαταλείπει την Κρήτη με τη γυναίκα του Στέλλα και τα τέσσερα παιδιά τους για να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε μια πολυπληθή παροικία Κρητικών ανθρακωρύχων που βρίσκεται στην πόλη Price της πολιτείας Utah των Η.Π.Α. Το 1923 γεννιέται στο St. Louis το πέμπτο παιδί της οικογένειας ο Χαράλαμπος Πετράκης, ο πιο σημαντικός ελληνοαμερικανός συγγραφέας της γενιάς του με δέκα βιβλία, έξι νουβέλες, τρεις συλλογές μικρών ιστοριών, και μια αυτοβιογραφία, δύο φορές υποψήφιος για το Εθνικό Βραβείο Βιβλίου στις Η.Π.Α. και βραβευμένος με τα Friends of American Writers Award, Friends of Litterature Award, Society of Midlands Authors Award και Ο’ Henry Award. O συντάκτης των ΣΤΙΓΜΩΝ Παύλος Λιόντας μίλησε με τον Harry Mark Petrakis για την μακρόχρονη οδύσσεια του συγγραφέα στη ζωή και τη λογοτεχνία, και παρουσιάζει μερικά από τα έργα του, που παραμένουν άγνωστα στο ευρύ κοινό στην Ελλάδα…

Όταν ο διευθυντής των ΣΤΙΓΜΩΝ Νίκος Καρέλλης μου μίλησε για τον Harry Mark Petrakis, έναν Κρητικό συγγραφέα που διαπρέπει στην Αμερική και μου ζήτησε να εστιάσουμε ένα άρθρο πάνω του, ένοιωσα αμήχανα. Όπως ίσως οι περισσότεροι από σας, δεν γνώριζα για τον άνθρωπο και το έργο του και το μόνο εργαλείο που είχα στη διάθεση μου ήταν το διαδίκτυο. Από τις πρώτες ιστοσελίδες-αναφορές που έφερε η μηχανή αναζήτησης Google ήταν ένα άρθρο της εφημερίδας Chicago Tribune στο οποίο υπήρχαν οι απόψεις τριών ελληνοαμερικανών καθηγητών πανεπιστημίου για το έργο του Πετράκη: Charles Moskos, Vassilios Lambropoulos, Yorgos Anagnostou. Το άρθρο αναφερόταν και στα πανεπιστήμια που δίδασκαν, οπότε η έρευνα ξεκίνησε μέσα από τους δικτυακούς τόπους των πανεπιστημίων για τον εντοπισμό των προσωπικών διευθύνσεων e-mail των καθηγητών. Την επόμενη μέρα έλαβα απαντητικά e-mail και από τους τρεις Έλληνες καθηγητές με τα στοιχεία επικοινωνίας του Harry Mark Petrakis ο οποίος απαντά επίσης άμεσα με e-mail, μολονότι είναι 82 ετών και ο φόρτος εργασίας μεγάλος εφόσον πρέπει να παραδώσει το καινούριο βιβλίο του στον εκδότη σε σύντομο χρονικό διάστημα. Κανονίζουμε μια συνέντευξη που ολοκληρώνεται εν μέρει με τηλεφωνική επικοινωνία και εν μέρει με ηλεκτρονική αλληλογραφία. Η αρχική μου αμηχανία αντικαθίσταται από τη μαγική αίσθηση που καταλαμβάνει τους εξερευνητές που ανακαλύπτουν ένα νέο συναρπαστικό κόσμο. Ας μοιραστούμε λοιπόν αυτό το ταξίδι…

Μιλήστε μας για τους γονείς σας και το πως πήραν την απόφαση να μεταναστεύσουν στην Αμερική.

Ο πατέρας μου ήταν ιερέας της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και ήρθε στις Η.Π.Α. για να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε μια κοινότητα ανθρακωρύχων από την Κρήτη στην πόλη Price της πολιτείας Utah. Πήρε μαζί του και την οικογένεια του, τη μητέρα μου και τέσσερα παιδιά, αγόρια και κορίτσια μεγαλύτερα από μένα. Στην οικογένεια προστέθηκαν άλλα δύο παιδιά που γεννήθηκαν εδώ στην Αμερική, εγώ γεννημένος το 1923 στο St. Louis και η αδελφή μου το 1924 στο Σικάγο. Το Σικάγο ήταν η τελευταία ενορία στην οποία υπηρέτησε ο πατέρας μου μέχρι το θάνατό του το 1951. Η μητέρα μου έζησε άλλα 29 χρόνια, τα 24 από τα οποία τα πέρασε μαζί με την οικογένειά μου, τη γυναίκα μου τη Δήμητρα και τα τρία αγόρια μας.



No comments:

Post a Comment