Monday, November 14, 2011

Φτάνει πια η εξίσωση εθνότητας με αίμα

Τόσες πειστικές εργασίες που αποδεικνύουν ότι η πολιτιστική ταυτότητα και συμπεριφορά ουδεμία σχέση έχουν με το αίμα· τόσες περιπτώσεις ανθρώπων γεννημένων σε μια εθνότητα που για διάφορους λόγους δεν ταυτίζονται με αυτήν· τόσα ιστορικά παραδείγματα στα οποία η εξίσωση της εθνότητας με αίμα έχει οδηγήσει σε ανθρώπινα δράματα. Κι όμως η ιδεολογία αίμα = εθνότητα επιμένει να αναπαράγεται. 'Οσο πιο φυσικά εκφράζεται ο συσχετισμός, όσο αναδιπλώνεται στο όνομα του εθνοτικού συμφέροντος, όσο επιβεβαιώνει την αισθηματική αλληλεγγύη του διασπορικού με την Ελλάδα, και όσο πιο επιφανής είναι ο φορέας της, τόσο πιο ισχυρά αυτή η τόσο εύκολη αλλά και τόσο απόλυτη συσχέτιση νομιμοποιείται:

"Τα τελευταία χρόνια ο Αλεξάντερ Πέιν νιώθει «όλο και πιο Eλληνας». Oχι ότι δεν ένιωθε πριν, στο κάτω-κάτω Eλληνας της Διασποράς είναι. «Ακούγοντας όμως πια σε καθημερινή βάση τις ειδήσεις ή διαβάζοντας την εφημερίδα, ή μιλώντας με τον κόσμο, νιώθω μέσα μου να πονάω για τα όσα γίνονται στην Ελλάδα και αυτό υποθέτω συμβαίνει γιατί το αίμα μου είναι ελληνικό» λέει σήμερα. Ο Πέιν είχε αρκετά χρόνια να έρθει στην Ελλάδα και το βρήκε ειρωνικό που ήρθε στην «πιο τραυματική εβδομάδα της σύγχρονης ιστορίας της». Αυτό όμως που τον σοκάρει περισσότερο είναι τα όσα μαθαίνει μιλώντας από εδώ και από εκεί, όχι από τις εφημερίδες: «Δεν διαβάζεις στις εφημερίδες για τις αυτοκτονίες, ούτε και για τους μαθητές που δεν έχουν μαθητικά βιβλία, ή που λιποθυμούν στην τάξη επειδή δεν έχουν να φάνε στο σπίτι. Ολα αυτά τα πράγματα σε κλονίζουν, σου ραγίζουν την καρδιά». Συν τοις άλλοις, έχει πιάσει τον εαυτό του να υπερασπίζεται την Ελλάδα σε συζητήσεις: «Ναι, νιώθω κάπως πιο προστατευτικός απέναντι στην Ελλάδα. Οταν ακούω να κριτικάρουν με μια φοβερή προχειρότητα την Ελλάδα εξοργίζομαι και τους λέω “αν κάποιος έχει το δικαίωμα να κριτικάρει την Ελλάδα αυτός είμαι εγώ που είμαι από εκεί και όχι εσείς”». Ο Πέιν θέλει να εγκατασταθεί κάποια στιγμή στην Ελλάδα και να γυρίσει μια ταινία στη χώρα μας. Μεγαλώνοντας στην Ομάχα άκουγε τη μητέρα του να μιλά ελληνικά, αλλά τα δικά του είναι «ελληνικά νηπιαγωγείου. Είχα αυτήν την αόριστη ιδέα να μετακομίσω στην Ελλάδα για ένα εξάμηνο, να μάθω καλά τα ελληνικά μου και να ζήσω σαν Ελληνας. Εχω την αίσθηση ότι η ελληνική γλώσσα θα ξεκλειδώσει το DNA μου. Η γλώσσα είναι το σημαντικότερο κλειδί της ταυτότητας, της γνώσης και του χιούμορ. Και κάποια στιγμή θα ήθελα πάρα πολύ να γυρίσω μια ταινία στην Ελλάδα»."
(www.tovima.gr/culture/article/?aid=429875&h1=true)


No comments:

Post a Comment